Lepas Ini Jangan Takut Lagi Bagi Anak Makan Telur dan Kolesterol

0
927
mitos bahaya kolesterol

“Telur ni bahaya..ambil maksimum 3 bijik je seminggu.”

” Santan? Lemak tepu tinggi tu..nanti lemak tu tepu dan sumbat jantung.”

“Daging? Lemak haiwan ni pakcik kena elakkan terus kalau taknak kena strok”.

________________________________________________________________________

Ini Mitos terutamanya bab kolesterol makanan.

Ia terbukti apabila pada tahun 2015 garis panduan dikeluarkan USDA memaklumkan kolesterol makanan sebenarnya tidak berbahaya kepada kesihatan menurut kajian saintifik.

Ia bukan lagi rahsia bahawa industri pemakanan gergasi barat telah memberi tajaan kepada kajian saintifik yang memburukkan lemak tepu dan kolesterol pada masa yang sama menafikan keburukan gula.

Malah, industri lemak sayuran barat juga “membela” pembunuh umat manusia iaitu lemak trans sudah lebih 60 tahun.

Walhal kolesterol dan lemak tepu ini MAKANAN FITRAH.

kolesterol jahat
bahaya kolesterol

Lembu, kambing dan ikan paus sejak azali lagi Allah dah buat tinggi lemak tepu dan kolesterol.

Terdapat kaum Inuit di Eskimo tu yang makan anjing laut dan ikan paus setiap hari.

Kaum Masai di Afrika juga sejenis kaum pemburu yang hanya makan dagig untuk hidup, tiada sayur dan buah dalam diet harian mereka.

Makanan utama mereka ialah daging, susu dan darah lembu.

Jika ikutkan corak pemakanan kaum Inuit dan Masai ini, pasti sudah pupus kedua kaum ini jika benar MITOS mengenai kolestrol.

Hakikatnya hampir takde penyakit kardiovaskular di situ.

kolesterol jahat
bahaya kolesterol

Dr Weston A. Price melawat kaum ni pada tahun 1935 dan dapati mereka bukan sahaja disease free, malah gigi pun tersusun rapat cantik.

Tidak seperti orang-orang kita yang tak cukup zat sampai gigi pun senget dan jarang.

Bukankah Allah swt telah ciptakan lembu dan kambing sejak azali lagi, begitu juga telur sudah jadi makanan nenek moyang dari zaman berzaman.

Tetapi hanya baru-baru ini pada era 1900-an , statistik kardiovaskular mula meningkat mendadak.

Sesetengah orang totok sangat sains walaupun kadang-kadang tak masuk akal pun. Ramai orang tak tahu bahawa sains sudah banyak kali dimanipulasi terutamanya oleh industri gergasi. Sejarah membuktikannya.

Apa berlaku tahun 1900an?

kolesterol jahat
makanan kolesterol

Pertamanya :

Industri minyak sayuran barat
(minyak soya, minyak jagung,minyak bunga matahari)
Termasuk penciptaan lemak trans.

 

kolesterol jahat
bahaya kolesterol

Keduanya :

Industri gula berkembang pesat terutamanya gula proses. Industri ini banyak menyumbang kepada industri makanan proses.

________________________________________________________________________

Kesimpulannya,

Allah bagi akal untuk kita fikir. Mana yang fitrah makhluk Allah dijadikan makanan jangan lah kita pedajjalkan.

Mana yang ciptaan manusia kita kata baik pulak.

Kembalikan common sense kita.

Makanlah lemak tepu dan kolesterol..dan jadilah sihat insha Allah.

Comments

comments

MOHON KOMEN BALAS

Please enter your comment!
Please enter your name here