Siapakah saya?

Pagi itu, pensyarah memulakan kelas dengan pertanyaan yang punyai makna mendalam. "Siapakah anda?" Pelbagai jawapan yang keluar. "Saya seorang pelajar." "Saya seorang wanita." "Saya seorang muslim." Dia bertanya lagi. "Siapakah anda?" Kali...

Pemuda Beridentiti Teguh..Seteguh Musa dan Yusuf

Ada 2 ayat yang berbunyi seakan sama didalam Al Quran walaupun terletak didalam Surah yang berlainan. Jika diperhalusi tafsirannya ia membawa maksud yang mendalam serta...
perkara ghaib

Mengimani yang ghaib? Percaya akan panduanNya

Jangan teruskan pembacaan selagi tidak menonton video ini terlebih dahulu. https://www.youtube.com/watch?v=B91tozyQs9M   Ketika seekor ikan mencari jodoh... Manusia mana menjangka, seekor ikan dalam laut yang dalam. Tidak pernah bersekolah....
surah al fatihah

Syukur membangkitkan jiwa

Dia memejamkan mata rapat-rapat. Buku yang ditelaah langsung ditutup. "Kenapa masih tak faham-faham ni? Aku ni tak pandai ke?" Seorang pelajar yang bakal menduduki peperiksaan terus bangkit...
al fatihah

Tuhan, kuhidup dengan namaMu

  "Eh, dah dapat tak kiriman saya." - "Itulah, saya tunggu dari semalam. Takde pun posmen telefon." "Musykil, kenapa tak sampai-sampai." Si pengirim mula risau. Si penerima tanpa tunggu-tunggu,...
an nisa

Memaknai cinta tanpa syarat

Cinta itu menyakitkan? . . . "Baguslah awak. Pandai masak, mengemas rumah, cantik pula tu. Kita kahwin jom." Si gadis yang disapa teruna itu terlihat gembira meskipun tersipu-sipu. "Wah! Ada...

Berdamai dengan Ar-Razzaq

"Kenapa saya tak dapat kerja di Hospital Umum Sarawak?" Dia berbisik kecewa. Temannya yang berasal Semenanjung turut berasa geram. "Kenapa mereka tak ambil awak kerja...
rahsia ikat hati suami

Kisah Cinta Zakariyya a.s dengan Tuhannya.

Biasa bila disebut nama Zakariyya, pasti terus bermain dalam minda kita kisah seorang lelaki tua yang dikurniakan anak bernama Yahya. Tetapi amat sedikit yang kita...
keluarga imran

Keluarga Imran Mengajar Kita Erti PARENTING Yang Sebenar

Mendengar sahaja bacaan Surah Ali Imran pasti sudah cukup untuk melunakkan hati si pendengar, apatah lagi apabila kita cuba untuk menyelami maksud ayat-ayat didalamnya. Salah satu...

Artikel Terbaru

Visualisasi akhirat

“Pucat muka.” -“Nak masuk mahkamah dah. Kena bersedia.” Saat berada di pihak yang tertuduh, harus usaha pertahankan diri. Kenali selok-belok kes. Bersedia segala kemungkinan. Pastinya, hari...