surah taha

Formula Pengasih Yang Ramai Terlepas Pandang

"Kenapa dah lama tak hadir kelas?" -"Sibuk dengan urusan rumah. Lagipun suami saya ni nak makan 3 menu berlainan setiap hari." "Breakfast, lunch dinner semua makan...

Syukur 3 dimensi

  Dia menyendiri di dalam bilik. Merenung nasib diri. "Takde orang yang sayang aku. Baik aku mati je lah." Apabila rasa itu terlalu menyesak, bagaimana untuk merawat...

Pemuda Beridentiti Teguh..Seteguh Musa dan Yusuf

Ada 2 ayat yang berbunyi seakan sama didalam Al Quran walaupun terletak didalam Surah yang berlainan. Jika diperhalusi tafsirannya ia membawa maksud yang mendalam serta...
al fatihah

Tuhan, kuhidup dengan namaMu

  "Eh, dah dapat tak kiriman saya." - "Itulah, saya tunggu dari semalam. Takde pun posmen telefon." "Musykil, kenapa tak sampai-sampai." Si pengirim mula risau. Si penerima tanpa tunggu-tunggu,...

Miracles – Mukjizat nabi kita, sama dengan mukjizat nabi Musa

"Awak, kenapa zaman kita takde mukjizat dahsyat-dahsyat macam Nabi Musa? laut terbelah ke. Tongkat jadi ular ke. Turun makanan dari langit ke." -"Kenapa nak mukjizat...

Berdamai dengan Ar-Razzaq

"Kenapa saya tak dapat kerja di Hospital Umum Sarawak?" Dia berbisik kecewa. Temannya yang berasal Semenanjung turut berasa geram. "Kenapa mereka tak ambil awak kerja...

Visualisasi akhirat

“Pucat muka.” -“Nak masuk mahkamah dah. Kena bersedia.” Saat berada di pihak yang tertuduh, harus usaha pertahankan diri. Kenali selok-belok kes. Bersedia segala kemungkinan. Pastinya, hari...
perkara ghaib

Mengimani yang ghaib? Percaya akan panduanNya

Jangan teruskan pembacaan selagi tidak menonton video ini terlebih dahulu. https://www.youtube.com/watch?v=B91tozyQs9M   Ketika seekor ikan mencari jodoh... Manusia mana menjangka, seekor ikan dalam laut yang dalam. Tidak pernah bersekolah....

Lapisan hati yang mengakar menumbuhkan akhlak

Seorang guru diam membisu. Teman di sisi tak boleh tidak mahu menanyakan. "Kenapa ni?" -"Semalam dapat report. Seorang student kena soal di kelab malam." "Oh kes tu....
an nisa

Memaknai cinta tanpa syarat

Cinta itu menyakitkan? . . . "Baguslah awak. Pandai masak, mengemas rumah, cantik pula tu. Kita kahwin jom." Si gadis yang disapa teruna itu terlihat gembira meskipun tersipu-sipu. "Wah! Ada...

Artikel Terbaru

pokok besar

“Kenapa Kita Perlu Solat Ibu? Kita Tak Nampak Allah Pun..”

"Kenapa kita perlu solat Ibu? kita tak nampak Allah pun..kenapa kena solat pada sesuatu yang tak nampak?" Seorang ibu mengadu pada saya soalan anaknya. Anak yang...
al fatihah

Hanya Dia

Visualisasi akhirat